26 - 27 novembre 2019 Issy-les-Moulineaux - France L'événement dédié aux révolutions du retail et de la consommation

Intervenants 2019

70 intervenants de classe mondiale

Des intervenants « hors du cadre », d’entreprises disruptives et inspirantes, sélectionnés pour leurs réalisations à la pointe de l’innovation, la richesse de leur expérience, l’originalité de leur parcours,… issus du retail ou d’autres secteurs, de France ou de l’étranger (USA, Chine, Europe…).

Intervenants confirmés :

Jean-Paul AGON

Président-Directeur Général

L'ORÉAL

Jean-Paul Agon a rejoint L’Oréal en 1978 après ses études à HEC. Il a effectué toute sa carrière au sein du groupe sur tous les continents. Après avoir occupé différentes fonctions marketing en France, il est appelé en 1981 à diriger la division des Produits Grand Public en Grèce. 5 ans plus tard, il revient en France pour diriger la marque L’Oréal Paris en France puis Biotherm au niveau mondial. En 1994, il repart à l’international : il prend d’abord la Direction Générale de L’Oréal en Allemagne, puis crée la zone Asie en 1997. Il devient Président directeur général des filiales nord-américaines en 2001. Il est nommé Directeur général du groupe en 2006, puis Président-Directeur général en 2011.

Paolo BARILLA

BARILLA

Anthony BOURBON

Fondateur et Ceo

FEED.

Alors qu’il sautait régulièrement les repas, faute de temps, Anthony BOURBON, le fondateur de Feed., amateur de goût, imagine une solution saine, gourmande et pratique qui répond aux besoins nutritionnels de chacun. Il s’entoure de chefs cuisiniers, de médecins nutritionnistes, et d’ingénieurs en nutrition humaine, pour élaborer une nouvelle forme d’alimentation équilibrée et abordable. À 30 ans, ce serial-entrepreneur impressionne par sa détermination et son ambition. il crée Feed. en janvier 2017, et en fait un modèle d’exécution d’une efficacité redoutable. En moins de 2 ans, Feed. révolutionne la foodtech française : +20M$ levés, +60 salariés, +2500 points de vente, +30k de repas vendus chaque jour, des dizaines de millions d’euros de chiffres d’affaire.

Pauline COUSSEAU

POLETTE

Bryan GILDENBERG

Chief Knowledge Officer

KANTAR

A world-renowned expert in retail insight, Bryan is Kantar’s Chief Knowledge Officer. With in-depth knowledge and intuitive skills few can match. Additionally, Bryan provides a clear, dynamic, and always-topical focus on a variety of channels and retailers around the world. His perspective has been featured on broadcast media such as CNBC, Fox Business, and the BBC, and he is frequently cited in a range of U.S. and global business publications. An award-winning writer, Bryan has authored numerous articles for Kantar publications and third-party periodicals

Carlos Mario GIRALDO MORENO

Chief Executive Officer

EXITO

Carlos Mario Giraldo Moreno has been Grupo Exito's Chief Executive Officer since March 2013 when was promoted after 5 years as Chief Operating Officer. Prior to joining the Company, Mr. Giraldo was the Chief Executive Officer at Industrias Alimenticias Noel and Compañía de Galletas Noel for nearly 10 years. Mr. Giraldo holds a degree in Law from University of Medellin and a Master degree in Law from Tulane University. He also undertook an executive program in Strategic Planning and Management in Retailing at Babson College, in Management at Kellogg School of Management of Northwestern University and in Marketing at Stanford University. Mr. Giraldo has over 24 years of professional experience in mass consumption, including 13 years at Nutresa (Noel and Zenú). Mr Giraldo was Chairman of the Board of Directors of ANDI (National Business Association of Colombia) between 2003 and 2004. Nowadays, Mr Giraldo is member of the following Board of Directors: Interconexión Eléctrica S.A., Solla S.A., Consumer Goods Forum and Copa Airlines Colombia.

Philippe GRUYTERS

Managing Director

EMD

Philippe Gruyters (56, Belgian nationality) is Managing Director of European Marketing Distribution (EMD), based near Zürich, Switzerland. Before joining EMD in 2009, Philippe Gruyters spent his entire career with the German discount chain Aldi, where he held senior management positions in Germany, Belgium, The Netherlands and Poland. He studied Commercial Engineer at the Solvay Institute of the University of Brussels. At the event, I could speak about the changes in the relationships between retail and industry in the past few years. - Growth of the Private Label business - Aldi & Lidl started to list A-Brands; Aldi & Lidl now also do promotions on A-Brands - Consequences of the growth of online business on traditional retail - Growing importance of compliance (sustainability, social responsibility, product safety..) - Private vs public owned companies And some of my ideas on how retailers and industry could improve their relationships and avoid conflicts. New visions on negotiation models between Retail and Industry need to be developed.

Samuel GUEZ

CEO & Fondateur

MY JOLIE CANDLE

Samuel Guez est un entrepreneur français de 31 ans. Après un diplôme en Finance à l’Université Dauphine et un passage par un fonds d’investissement, ce Parisien se lance dans l’entreprenariat à seulement 23 ans. Samuel s’intéresse très tôt au marché de la bougie. Bien que ce secteur connaisse un remarquable essor depuis une décennie en Europe, il réalise vite le terrible manque d’innovation et de nouveauté vis-à-vis de ce produit pourtant si apprécié du grand public. Il commence son aventure entrepreneuriale en intégrant Popup Paris, une marque BtoC qui cachait un diamant dans la cire d’une bougie sur 50 modèles. Ses créations sont alors commercialisées dans de grands magasins parisiens et londoniens. Peu de temps après, il fonde Les Bougistes, une entreprise BtoB qui proposait des bougies sur mesure en marque blanche auprès de clients prestigieux. Que ce soit chez Popup Paris ou Les Bougistes, l’objectif de Samuel reste le même : dépoussiérer l’univers obsolète de la bougie. En peu de temps, le succès est au rendez-vous. Ces deux expériences différentes mais enrichissantes donnent alors à Samuel une vision précise et approfondie du business et lui permettent, en 2015, de fonder My Jolie candle, en solo cette fois-ci. Il désire se concentrer sur une toute nouvelle marque BtoC et reprend le concept de surprise de Popup Paris. Mais désormais, c’est un bijou serti de cristaux Swarovski® que contient chaque bougie My Jolie candle. Il est rapidement rejoint par Nikita, Directrice Artistique de la marque ; un tandem se forme entre ces deux profils complémentaires. Enfin, Samuel finit par céder Les Bougistes en 2017 pour s’investir à plein temps avec sa Jolie team. En 3 ans d’existence, My jolie candle a réussi son pari : séduire et fédérer une communauté de Millennials autour de ses bougies-bijoux. L’entreprise, qualifiée de DNVB (Digital Native Vertical Brand), repose sur un modèle de commerce vertical qui supprime les intermédiaires, de la conception à la production, en passant par la vente. L’expérience client est personnalisée et maîtrisée grâce à un canal de distribution propre à la marque : un site e-commerce déployé en France, en Espagne et en Italie ainsi qu’un réseau de boutiques physiques en pleine expansion. Enfin, la marque étant née sur le digital et les réseaux sociaux (plus de 328 000 abonnés sur Instagram), elle dispose d’une forte résonance auprès des jeunes. En dehors de My Jolie candle, Samuel est un adepte de la trottinette, collectionne les sneakers et idolâtre Steve Jobs… Quelle est sa bougie-bijou favorite ? Marshmallow Grillé ! « Tout seul on va plus vite, ensemble on va plus loin… »

Justine HUTTEAU

RESPIRE

Luke JENSEN

OCADO

David KATZ

Founder and CEO

PLASTIC BANK

David has been named one of the world’s most compassionate entrepreneurs by Salt magazine. He is the recipient of the United Nations Lighthouse award for Planetary Health, recipient of the Paris Climate Conference Sustainia community award, is the Past President of the Vancouver Chapter of the Entrepreneurs’ Organization (EO), and named the Entrepreneur Organizations, Global Citizen. David is the founder and CEO of The Plastic Bank, an internationally recognized solution to ocean plastic. The Plastic Bank is a global network of micro recycling markets that empower the poor to transcend poverty by cleaning the environment. The Plastic Bank is an eco-system that provides an opportunity for the world to collect and trade plastic waste as a currency. European partners include IBM, Shell Energy, Henkel, Marks & Spencer’s, Eat Natural, Aldi, Drogerie Mart, Grenier Packaging and others. His humanitarian work has earned him international recognition. David has been featured in hundreds of international news and investigative articles, including Forbes, Time Magazine, Fast Company, and National Geographic. David can be found at TED.com, is featured in an award-winning documentary and starred in an international reality television show. David is a steward of the earth and a champion for the poor.

Romeo LACERDA

Président Europe de l’Ouest

MONDELEZ

Brésilien et originaire de la région de Porto Alegre dans le sud du Brésil, Romeo Lacerda a débuté sa carrière professionnelle chez Unilever avant de rejoindre Mondelēz International en 1995 en tant que Responsable des Ventes à Rio de Janeiro (Kraft Foods à l’époque). Il a ensuite occupé plusieurs postes tels que Directeur des Ventes pour le Brésil, Vice-Président des Ventes pour l'Amérique latine, Directeur de la catégorie Snacks pour le Brésil puis Directeur Général pour l'Amérique centrale. Il rejoint l’Europe en tant que Directeur Général de la région Iberia, où il s’est illustré par l’intégration de l’activité Gum and Candy de Cadbury. En 2012, Romeo Lacerda s’installe à Moscou où il est en charge du développement des activités Mondelez International sur ce marché. Fin 2014, il s'installe à Dubaï en tant que Président Marchés & Ventes pour l'Europe de l'Est, le Moyen-Orient et l'Afrique et prend en 2016 la présidence européenne de la catégorie biscuits. Né en 1968, Romeo a obtenu un diplôme de commerce à l'Université Federal do Rio Grande do Sul ainsi qu’un MBA de l'Université de Sao Paulo. Roméo Lacerda est marié, il a deux enfants et parle couramment l’Anglais, l'Espagnol et le Portugais et a vécu et travaillé au Brésil, aux Etats-Unis, au Costa Rica, en Espagne, en Russie, aux Emirats Arabes Unis et en Suisse.

Olivier MATHIOT

Président

THE CAMP

Entrepreneur reconnu, Olivier Mathiot est Président de thecamp depuis juin 2017. Il est le co-fondateur de PriceMinister, place de marché sur Internet lancée en 2001 puis vendue au groupe japonais Rakuten en 2010. Il a été nommé Président de Rakuten en avril 2014, après en avoir été le Directeur Marketing et Communication depuis sa création. Il quitte Rakuten fin 2018. Par ailleurs, Olivier Mathiot est un « Business Angel » qui accompagne une trentaine de startups. En 2012, il a été l’un des porte-paroles du mouvement des Pigeons, puis il a participé́ en 2013 aux Assises de l’Entrepreneuriat organisées par le Gouvernement. Fin 2013, il est nommé́ Co-président de l’association France Digitale, dont il est désormais administrateur et Vice-président.

Ilya SHIROKOV

Chairman & Co-Founder

JOOM

JOOM, 2016 - Chairman & Co-Founder ODNOKLASSNIKI, 2010 — 2016 President Russia’s second largest social network MOI KRUG, 2005 - 2007 General Manager The first Russian social network. Acquired by Yandex 4 Academic Degrees - MBA from Stanford - MS in Math from Moscow State University - MA in Economics from New Economic School - PhD in Computer Sciences from the Russian Academy of Sciences

Tom SZAKY

FOUNDER & CEO

TERRACYCLE

Tom Szaky is founder and CEO of TerraCycle, a global leader in the collection and repurposing of hard-to-recycle waste. TerraCycle operates in 21 countries, working with some of the world’s largest brands, retailers, cities and manufacturers to create national platforms to recycle products and packaging that currently go to landfill or incineration. Through TerraCycle, Tom is pioneering new waste management processes involving manufacturers and consumers to create circular solutions for hundreds of waste streams such as cigarette butts, laboratory waste, used coffee capsules, dirty diapers, used chewing gum and flexible food packaging that otherwise have no path to be recycled. TerraCycle developed and operates the largest supply chain for ocean plastic in the world, partnering with companies like Procter & Gamble to integrate this material into their product packages. In January 2019, TerraCycle, along with 25 top consumer products companies and retailers announced a new circular shopping platform called Loop that will enable consumers to shop for some of their favorite brands in durable, reusable packaging. Launched in May 2019 in Paris and the northeastern U.S., Loop is a key step in helping to end the epidemic of waste that is caused by 'single use' consumption. Tom and TerraCycle have received hundreds of social, environmental and business awards and recognition from a range of organizations including the United Nations, U.S. Chamber of Commerce, Fortune Magazine, World Economic Forum and the Schwab Foundation. Tom is the author of four books, “Revolution in a Bottle” (2009, Portfolio), “Outsmart Waste” (2014, Berrett-Koehler), “Make Garbage Great” (2015, HarperCollins) and “The Future of Packaging” (2019, Berrett-Koehler). Tom created, produced and starred in TerraCycle’s reality show, “Human Resources” which aired 3 ten-episode seasons on Pivot from 2014-2016 and is syndicated in +20 foreign markets and is also available to stream on Amazon and iTunes. He also writes for news outlets such as Entrepreneur magazine and Treehugger. Tom serves on the board of directors with the Product Stewardship Institute, D'Addario Foundation, World Economic Forum (Future of Consumption board) and the Ellen McArthur Foundation (CE100 board). He holds an International Baccalaureate from Upper Canada College and attended Princeton University where he developed the idea for TerraCycle. He is a frequent global lecturer including yearly appearances at Princeton University, Wharton School of Business, Harvard Business School and Yale University.

Oceanne ZHANG

Omnichannel eCommerce Practice Leader

KANTAR

Oceanne leads the eCommerce and Omnichannel practice in China. Working with a core team of analysts, Oceanne and her team develop forward-looking insights into the hypermarket, supermarket, convenience, and eCommerce channels in China. Oceanne works with leading manufacturing, retail, and investment banking clients on various consulting projects involving go-to-market strategy, eCommerce strategy, and the retail landscape to help them win in China’s dynamic retail market.